Artikel op de website van de Drachtster Courant

DRACHTEN – Ymkje de Jong uit Ureterp is naar Sri Lanka afgereisd voor de Stichting Sajith. Zij maakte de reis samen met haar collega’s van Thuiszorg De Friese Wouden Anneke Velzen, Bea van Buiten, Roelof Smid en Erna Wegman.

De stichting Sajith krijgt elk jaar een bijdrage van De Friese Wouden Helpt. Het doel is om de projecten die gefinancierd zijn door de stichting te bezoeken en te kijken wat er verder nog nodig is. Met de bijdrage van De Friese Wouden Helpt werden afgelopen jaar schoolpakketten en een aantal voedselpakketten betaald. En er was nog een behoorlijk bedrag geschonken om het huis van een lasser af te bouwen.

Huis van de lasser

Ymkje de Jong vertelt: ,,Het huis van de lasser hebben we geïnspecteerd. Toen we de aanvraag kregen was het een huisje met twee heel kleine kamers van ongeveer 2 bij 2 meter. Hierin leefden vier personen. De heer Jayasiri werkt als lasser. Hij kan niet meer volledig werken omdat hij een nekhernia heeft. Ook heeft hij zijn werk als lasser uitgeoefend zonder beschermende kleding waardoor hij een aandoening aan zijn handen heeft.’’

,,Hij was al begonnen met de bouw van zijn huis. Het fundament lag er al en hierop zijn wij doorgegaan. Stichting Sajith geeft alleen dat wat nodig is. Dus wij dachten dat het huis nu klaar was. Maar bij ons bezoek bleek al gauw dat dit toch niet zo was. Het gezin leefde op beton wat niet is afgewerkt. Ook de muren zijn niet afgewerkt. Het is zo vreselijk stoffig, waardoor het gezin problemen krijgt met de gezondheid. Daarom hebben we besloten om te gaan beginnen met afwerking van muren en vloeren.’’

Boekenpakket