Reisverslagen

Reisverslag Sri Lanka 2023

Dit jaar ging ik met 5 vrouwen op pad voor een rondreis door Sri Lanka, van 17 oktober - 7 november.  En wat hebben we genoten van het weer, het fanatisch mooie land en de aardige bewoners. We hebben een topreis gehad.

Onder leiding van Priya en met een vaste chauffeur hebben we Sri Lanka doorkruist. Onderweg hebben we heel veel gezien en beleefd. Tempels, kerken en stupa’s, de Leeuwenrots, nationale parken, bootreisjes, massages, bezoeken aan scholen en aan het Sambohdi Home, de plaatsen Gall, Kandy, Negombo, Hikkaduwa en Colombo. Met de trein van Kandy naar Nuwara Eliya, waarvandaan een aantal van ons naar Worlds End zijn gelopen en we met z’n allen de theeplantages hebben bezocht. En natuurlijk moesten we een bezoek brengen aan het olifantenweeshuis in Pinnawala.

De bezoeken aan de scholen waren soms emotioneel te noemen. Steevast werden we opgewacht door kinderen met bosjes bloemen en er waren ook altijd veel ouders aanwezig. Deze ouders zorgden dan weer voor lekkernijen bij de thee en de warme melk die we kregen aangeboden. Iedereen was enthousiast over onze komst. We konden een aantal laptops schenken en mede door onze donatie was ook het podium klaar en werd er een dansvoorstelling op gehouden. Bij een andere school bewonderden we het nieuwe dak. De onderwijzeres van een schooltje had de gestukte wanden prachtig beschilderd. Veel kinderen konden we blij maken met kleine geschenken als een ballon, potloden, een rugtas en een knuffel. Bij één school hadden we ook leesbrillen meegenomen. De brillen passessie duurde heel lang omdat er wel 30 mensen netjes in de rij stonden voor de tafel. Je wordt er blij van als je ziet dat mensen zo gelukkig zijn met hun nieuwe leesbril.

Ook bij het Samebodhi Home waren ze blij om ons te zien. De bewoners krijgen nooit veel bezoek en al helemaal geen bezoek met voedselpakketten. We zagen dat het huis er slechter voor stond dan het jaar daarvoor. Het dak lekte zodat sommige bewoners in een meer open stuk moesten liggen. Gelukkig konden we hen vrij snel geld toezeggen voor de reparatie van het dak en voor de aanschaf van een tv. Na een paar dagen stuurden ze ons al foto’s van de nieuwe tv met een aantal bewoners ervoor. Fijn om dit gelijk te kunnen regelen.

Na 3 prachtige weken gingen we terug naar huis. Ymkje liet haar rolstoel achter. Voor deze stoel heeft Priya inmiddels al een nieuwe eigenaar gevonden. Zie de foto van een trotse nieuwe eigenaar en de andere sfeerfoto’s. Es-thuthee (is dankjewel) voor al je goede zorgen Priya en Karu (chauffeur). En jullie lezers bedank ik voor alle gulle giften. We hebben er veel voor kunnen doen. Misschien ten overvloede, deze reis heeft elke deelnemer zelf betaald. Alle donaties komen ten goede aan de projecten in Sri Lanka.

Lijkt het je ook prachtig om samen met Ymkje een reis naar Sri Lanka te maken?  Neem gerust vrijblijvend contact met Ymkje op. Eind september, begin oktober wil ze graag weer op reis.