Reisverslagen

Derde reisverslag

Hallo allemaal,

Alweer een verslag van alle “charity” , zoals onze contactpersoon het noemt.

We zouden vandaag alleen maar het schoolplein en het toilet overdragen aan een school in Sigriya. Maar het nieuws ging al rond dat we er zouden zijn, dus wilde een school waar we 2 jaar terug een waterfilter hebben geschonken, dat we even langs zouden komen. Aan dit verzoek hebben we maar voldaan.

Vervolgens was er nog een school die hoorde dat er een organisatie was die soms speeltoestellen schonk aan scholen. En dat ze hiervoor Priya moesten benaderen.

Die heeft meteen verteld dat dit niet jaarlijks gebeurde. Maar zij wilden wel op de wachtlijst.

We hebben de school bezocht. In het dak zaten gaten omdat er dakpannen misten. De prijsopgaaf moeten we hier nog voor krijgen maar dat zal niet veel kosten.

Dus dat is waarschijnlijk meteen op te lossen. Dan was er ook nog een probleem met het toilet. Nou ja eigenlijk een geheel onbruikbaar toilet. De prijsopgaaf hiervan moeten we ook nog ontvangen.

We werden heel gastvrij ontvangen. We kregen bloemen en werden toegezongen.

Ook was er voor iets te eten en drinken gezorgd.

Toen moesten we school nummer 3 bezoeken. De school waar we eigenlijk voor kwamen. Hier waren de werkmannen druk bezig. Want er zou een nieuw schoolgebouw/ dorpshuis komen. Dit wordt betaald door de provinciale overheid.

In het gebouwtje zaten de kinderen en de moeders ons al op te wachten. Weer was er voor eten en drinken gezorgd en we kregen een bloemenslinger omgehangen. De kinderen zongen en dansten voor ons.

Het toilet was klaar, de speeltoestellen stonden op de juiste plaats maar er kon nog niet op gespeeld worden. De werklui waren nog druk bezig op het schoolplein. Maar ze hadden als alternatief bedacht dat het toilet geopend kon worden. Er was een lint gespannen en die mocht Marten (reisgenoot) doorknippen. Marten werkt bij Friesland Campina in bedum en zij hebben een bedrag gesponsord wat wij voor de school hebben gebruikt.

Het is mooi om te zien dat er mensen in Nederland meeleven. Zelfs mw. Smit van 88 jaar heeft gesponsord voor het schoolplein. Het is fijn dat mensen van alle leeftijden nog zo begaan zijn met ons werk.

Nadat we van een heerlijke lunch hadden genoten bij de plaatselijke bevolking gingen we weer op pad voor het volgende project.

We hadden een verzoek gekregen van een 20 jarige jongen die gehandicapt is. Hij wilde graag een fietsrolstoel zodat hij geld kon verdienen om daarmee zijn moeder te helpen in het levensonderhoud.

Die hadden we toegezegd maar tijdens de productie was er iemand anders die hem direct een rolstoel aanbood. Die heeft hij aangenomen en daarbij keurig aan Priya gemeld dat hij de stoel niet meer nodig had.

Ja en het past allemaal weer in elkaar. Priya weet dat wij niet veel middelen hebben en had een ander man toegezegd komende maand zijn verzoek bij ons neer te leggen.

Dus na overleg is de stoel nu naar de 50 jarige meneer Lakshaman gegaan. Hij kan zeer slecht lopen en dan alleen met ondersteuning. Hij is vroeger uit een boom gevallen en heeft een uitstekend bot onder zijn voet.

Hij onderhoud ook zijn moeder.

Het was fijn dat we mee mochten maken dat de rolstoel overhandigd werd. Niet dat we dankbaarheid nodig hebben maar het is geweldig om te zien hoe hij straalde. En dat deed hij echt. Het papier werd op het moment dat wij erbij stonden eraf gehaald.

Bea en ik hebben na het inchecken in het hotel nog een bezoek gebracht aan een potentieel project maar daarover in het volgende verslag.

Groet vanuit Sri Lanka

Geplaatst op 2013-04-29 21:13:15